آموزش

همه چیز درباره معماری سبز

معماری سبز چیست

یک ساختمان با معماری سبز در هر مرحله از ساخت، ملاحظات محیطی را مد نظر قرار می دهد. تمرکز این طراحی بر ساخت، اجرا و نگه داری از فاز های مختلف است. تفاوت کلیدی ساختمان های سنتی و سبز در ایده مجتمع سازی آنهاست. یک تیم با تخصص های مختلف از شروع طراحی تا انتهای آن برای بهینه کردن سازه در راستای پایایی سازه، کارایی آن و صرفه جویی در هزینه ها با یکدیگر همکاری می نمایند.

مزیت ساختمان های سبز

ساختمان های سبز مزیت های بسیاری در بر دارد. یک سازه سبز به صورت کلی باعث بهبود کیفیت هوا، جذب نور طبیعی، دسترسی به مناظر زیبا و کنترل صدا است که این سازه ها را تبدیل به محلی بهتر برای زندگی کرده است. مهم ترین مساله ای که باید در نظر گرفت، طراحی ای بر اساس بهره برداری بهینه از منابع طبیعی و کمترین اثر بر روی محیط زیست است.

خاصیت ساختمان های سبز

یک خاصیت مشترک بین تمامی این نوع سازه ها، احیای محیط زیست است. سازه های سبز معمولا در محیط های حساس ساخته می شوند که قبلا به آنها آسیب رسید است و این کار را برای احیای آن محیط انجام می دهند. ساختمان هایی با معماری سبز معمولا از  متریال های کمتری استفاده کرده، طراحی ای کارآمد دارند و از روکش های غیر ضروری استفاده نمی کنند. علاوه بر این سعی در بهبود بازیافت منابع آب نیز دارند.

بهینه سازی مصرف انرژی یکی از مهم ترین فاکتور هایی است که در ساخت سازه های سبز مد نظر قرار گرفته می شود. انتخاب دقیق پنجره ها، عایق بندی مناسب ساختمان، عایق بندی مجرا های مختلف، قرار گیری درست موانع ورودی بخار و هوا، استفاده از سیستم تهویه بهینه برای بهبود مصرف انرژی ساختمان جزء مواردی هستند که همواره به دقت در طراحی مد نظر قرار گرفته می شوند. استفاده از انرژی های تجدید پذیر مثل انرژی بادی یا خورشیدی نیز در این ساختمان ها به کرات دیده می شود.

امروزه مشکلات تنفسی و آلرژی در دنیای ما بیداد می کند. شاید به تنهایی قادر نباشیم تا هوای کل شهر خود را پاک تر کنیم اما حداقل کاری که می توانیم این است که هوای خانه خود را، برای خود و اعضای خانواده خویش، مناسب تر گردانیم. ساختمان های سبز با کنترل آلایندگی و فیلتر کردن هوای بیرون، هوای مناسب و قابل تنفس را به فضای داخلی خانه وارد کرده و با این کار از بروز مشکلات تنفسی تا حد چشم گیری جلوگیری می کند.

سیستم رتبه دهی به ساختمان هایی با معماری سبز

LEED، BREEAM و GG سیستم های ارزیابی معروف ساختمان های سبز در تمام دنیا هستند. پایایی یک اولیوت بالا در مناطق MENA به حساب می آید. کشور های مثل قطر و امارات سیستم ارزیابی منحصر به فرد خود را بر اساس فرهنگ، اقلیم و معماری مدرن خود دارند. سیستم ارزیابی پایایی قطر یا همان GSAS و سیستم ارزیابی PRS کامل ترین نوع ارزیابی ساختمان های سبز محسوب می شوند.

ساختمان های سبز در خاورمیانه

معماری سبز در خاورمیانه در سال های اخیر توسعه چشم گیری داشته است. این توسعه به دلیل کاهش سوخت های فسیلی، از بین رفتن محیط زیست و بهینه سازی مصرف انرژی شکل گرفته است. ساختمان های خاور میانه انرژی بیشتری نسبت به مابقی کشور های دنیا مصرف می کنند. این به دلیل دمای بالای هوا و استفاده وافر از شیشه در طراحی ساختمان های آنهاست.

کشور های این منطقه سعی زیادی در بهینه سازی مصرف انرژی دارند، از این رو به شدت به معماری ساختمان های سبز روی آورده اند. تعداد این نوع از ساختمان ها مخصوصا در سال های اخیر  رشد چشم گیری داشته است.